Deze week is dat de volgende vraag:
Vraag: Mag de gemeente voor een afschrift van bestuursdocumenten een vergoeding vragen?
Antwoord: Ja, maar inzage en uitleg van bestuursdocumenten moeten steeds gratis zijn.
Op basis van de zgn. actieve openbaarheid van bestuur, heeft iedereen steeds recht op zowel inzage, als uitleg en/of afschrift van een bestuursdocument (artikel II.31 lid 1 Bestuursdecreet).
Zowel de inzage in als de uitleg over een bestuursdocument moet verplicht gratis zijn. Voor een afschrift mag de gemeente daarentegen wel een redelijke vergoeding vragen (artikel II.31 lid 2 Bestuursdecreet). Om discussie te voorkomen, kan een gemeente de kostprijs van zulke kopieën bijvoorbeeld in een gemeentelijk reglement bepalen (artikel 40 DLB).
Let wel: hoewel u de inzage van bestuursdocumenten niet kan weigeren, mag u evenwel niet van elk bestuursdocument een afschrift overhandigen. Architecturale plannen zijn bijvoorbeeld beschermd door het auteursrecht. Een afschrift daarvan afgeven, kan maar onder bepaalde voorwaarden.
Meer informatie hierover kan u terugvinden op deze pagina op Schulinck Omgevingsrecht.
Wist u dat?
Naast de meest actuele informatie, krijgt u met een abonnement op Schulinck Omgevingsrecht ook toegang tot onze helpdesk. Daarmee bezorgen onze experten u binnen de 2 werkdagen een juridisch onderbouwd, praktisch antwoord op al uw omgevingsrechtelijke vragen.
Nog geen abonnement? Vraag dan snel een demo aan of vul onderstaand formulier in!