Voeren, een gemeente met zo’n 4000 inwoners, bevindt zich op de grens met Nederland en Wallonië. Er werken maar 25 mensen op de gemeentedienst. Daardoor neemt Twan het mobiliteits-, klimaat- en afvalbeleid voor zijn rekening en geeft hij daarbovenop adviezen over milieu- en omgevingsvergunningen. Samen met zijn collega die stedenbouwkundige is, besloot hij een proefabonnement te nemen op Schulinck Omgevingsrecht. Die proefperiode overtuigde hen en dus schakelden ze in februari 2021 over op de betalende formule.
“Als we vroeger een dossier voorbereidden, was het vaak zoeken en rondvragen tot we de juiste informatie gevonden hadden. We lazen de wetgeving maar wisten niet altijd hoe die te interpreteren of vonden niet de juiste jurisprudentie erbij”, vertelt Twan. Daarom stelden hij en zijn collega soms een praktische vraag aan het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid. “Maar dat antwoord kwam te traag om nuttig te zijn”, vervolgt hij.
Nu schakelen ze bij een vraag de helpdesk in en krijgen ze binnen de twee dagen een antwoord. De Schulinck-experten verzamelen de relevantie informatie en trekken er conclusies uit. “Dat zorgt voor minder zoekwerk en geeft ook de nodige gemoedsrust omdat je weet dat er een antwoord komt”, vertelt Twan.
Startpunt in de zoektocht naar informatie
Niet alleen de helpdesk, maar ook de thematische verdiepingen worden regelmatig geconsulteerd in Voeren. Die bevatten de basisinformatie die je ook in de zakboekjes milieu en ruimtelijke ordening vindt. De toegevoegde waarde van Schulinck Omgevingsrecht is voor Twan dat aan die informatie relevante jurisprudentie of extra uitleg gekoppeld wordt. Twan: “Je merkt dat het nog niet bij elk onderwerp op punt staat, dat de databank nog wordt uitgebreid. Daarom vormen die verdiepingen een startpunt, ze geven een idee van waar ik zeker aan moet denken als ik iets wil weten over een onderwerp.”
Zeker voor kleine gemeenten die niet alle kennis in huis kunnen hebben, kan Schulinck Omgevingsrecht een belangrijke rol spelen bij de dagelijkse bezigheden. “De helpdesk is een unique selling point. We zijn er dan ook enthousiast over en delen dat graag met anderen. We hebben een groepje met stedenbouwkundigen op Yammer waarin ik al reclame heb gemaakt voor het product”, lacht Twan.
Advocaat uitgespaard
Voor een kleine gemeente zoals Voeren is het vast tarief voor het gebruik van de databank en helpdesk minder evident dan voor andere “kleine” gemeenten met toch veel meer inwoners, die vaak over een groter budget beschikken. Toch blijft Schulinck Omgevingsrecht een evidente investering voor Voeren. “Wat voor ons de doorslag gaf, is de kost van een advocaat. Als we door Schulinck Omgevingsrecht één keer het inhuren van een advocaat kunnen uitsparen, dan halen we het er al uit”, verduidelijkt Twan.
In ons groepje met stedenbouwkundigen op Yammer heb ik al reclame gemaakt voor Schulinck Omgevingsrecht
Voor het lokale bestuur in Voeren is Schulinck Omgevingsrecht zoals een collega die alle vakliteratuur uit zijn hoofd kent over het Vlaamse omgevingsrecht. Als de databank en helpdesk ooit zou uitbreiden naar Wallonië, dan zal Voeren als grensgemeente dit met aandacht volgen. “Mochten we vragen kunnen stellen aan een helpdesk die evenveel weet over de Waalse wetgeving, zou het voor ons nóg interessanter worden”, besluit Twan.