17 september 2020 - & Marja Kleinekoort
Marja: “Ik ben segment director public in Nederland, en in die hoedanigheid onder meer verantwoordelijk voor alle Schulinck-activiteiten. Ik ben al sinds 2001 aan de slag bij Wolters Kluwer, in diverse rollen. Vanaf 2007, bij de overname van Schulinck, ben ik betrokken bij de uitbouw van deze activiteiten, die destijds nog erg beperkt waren. De bestaande modules werden verder aangepast aan de wensen van de klant en er werden nieuwe modules aan toegevoegd, waaronder omgevingsrecht. Vandaag is Schulinck een bloeiende bedrijfstak geworden, die ruim 90% van de Nederlandse gemeenten als klant telt.” Marja: “Inderdaad. De Belgische afdeling van Wolters Kluwer was vragende partij om deze unieke en aantrekkelijke combinatie van databank, integratie van gemeentelijk beleid en advies van experts ook aan Belgische gemeenten te kunnen aanbieden. Vorig jaar hebben we dan een eerste studieronde gehouden bij een tiental willekeurige gemeenten. Marja: “Unaniem positief, mag je wel zeggen. Als we uitlegden wat we voor hen wilden doen, varieerden de reacties van ‘wow, kan je dat echt aanbieden’ tot ‘als je dat kan, heb je goud in handen’. We voelden ons meer dan voldoende gesteund om de volgende stap te zetten (lacht).” Marja: “In een volgende fase hebben we de business case uitgebouwd. Die leidde tot de beslissing om het beste van beide landen te combineren: de ervaring en infrastructuur van Nederland gekoppeld aan de lokale aanwezigheid van Belgische accountmanagers en juridische experts. En we hebben toen ook beslist om te beginnen met omgevingsrecht, omdat dat beleidsdomein het meeste is veranderd in de voorbije jaren en de gemeenten daar wat extra steun het meeste kunnen gebruiken. Tot slot zijn we in de zomer van 2019 van start gegaan met het bouwen van de databank. Dat vergde de nodige tijd en inspanning, want je kan niet zomaar de Nederlandse databank kopiëren. Daarvoor verschilt de wet- en regelgeving tussen beide landen echt te veel. Maar nu hebben we – met de nodige vertraging door het Corona-virus natuurlijk – een werkend product en een uitstekend team ter ondersteuning.” Marja: “We willen in de komende weken een tiental pilootklanten laten intekenen met een speciale aanbieding, in ruil voor een uitgebreid feedbackprogramma waarmee we ons aanbod verder kunnen afstemmen op de behoeften van alle Belgische gemeenten. Als alles verloopt zoals gepland hebben we na die pilootfase nog een tiental enthousiaste ambassadeurs erbij. (lacht) Maar nu is het vooral belangrijk dat we terug de gemeenten kunnen bezoeken, na deze maanden onderbreking. We moeten immers live kunnen tonen en bespreken wat de vele voordelen zijn, anders begrijpt of gelooft men het vaak niet. Als we bijvoorbeeld goed kunnen uitleggen wat de voordelen zijn van het delen van je gemeentebeleid met andere gemeenten via ons platform, dan krijgen we meestal meteen enthousiaste reacties.” Marja: “Niet zo gek veel eigenlijk. Het enige wat me opvalt is dat in België erg vaak de algemeen directeur mee komt aanschuiven bij onze presentaties, terwijl dat in Nederland toch meestal beperkt blijft tot de verantwoordelijke voor die specifieke afdeling waar het product voor dient.” Marja: “Graag (lacht). Maar in eerste instantie willen we toch vrij snel marktleider worden in dit segment. Niet door dure advertentiecampagnes of legers van verkopers, maar door het product en onze diensten zelf. Daarmee kunnen we het beste bewijzen dat we de besten zijn, en daarin investeren we dan ook het meest. En daar doen we ook geen toegevingen in: alleen een tien op tien is voor ons goed genoeg, voor een zesje doen we het niet. Als dat verloopt zoals gepland, kunnen we ook andere beleidsdomeinen beginnen toevoegen zoals in Nederland. Maar eerst willen we dit helemaal goed gedaan hebben.” Marja: “Een even harde doorzetter als in het zakendoen (lacht). Ik heb weinig vrije tijd voor hobby’s maar als ik me ergens aan zet, is het wel voor 100%. Dat geldt voor mijn beweging – op sportschool en in de vrije natuur – maar ook bij het koken en natuurlijk bij het genieten van lekker eten. Ook in de tuin vind je me geregeld terug, al dan niet met een goed boek in mijn handen.” Bekijk deze pagina om het hele team te leren kennen, en met hen in contact te komen. Als eerste op de hoogte? We geven extra duiding en informatie bij actuele topics uit het Omgevingsrecht voor gemeenten op onze LinkedIn pagina Wolters Kluwer Belgium Local.Welke functie heb jij binnen het team?
En het succes in Nederland inspireerde jullie om Schulinck Omgevingsrecht ook naar de Belgische markt te brengen?
Hoe waren de reacties bij de gecontacteerde gemeenten?
Wat waren die volgende stappen dan?
Wat is jullie strategie om de Belgische gemeenten te overtuigen?
Zijn er, naast de wet- en regelgeving, nog opvallende verschillen tussen België en Nederland?
Wat zijn de verwachtingen voor Schulinck Omgevingsrecht? 90% marktaandeel zoals in Nederland?
Tot slot: wie is Marja buiten Schulinck en Wolters Kluwer?
Meer weten?
Volg onze bedrijfscompanypage op LinkedIn voor meer informatie