Welke functie heb jij binnen het team?
Pieter: “Ik ben Account Manager voor Schulinck Omgevingsrecht in België. Een gloednieuwe functie, aangezien het product nog maar net is gelanceerd op de Belgische markt. Ik heb de eer en het genoegen om Schulinck Omgevingsrecht aan de Belgische gemeenten voor te stellen, en ons klantenbestand vanaf nul op te bouwen. Heerlijk vind ik dat: ik krijg een blanco blad aangereikt, en mag er nu een mooie tekening op maken. Hierbij krijg ik ook de nodige vrijheid over hoe ik dit invul. Al is het natuurlijk niet helemaal blanco: met de voorbereidende gesprekken van Marcel en Marja zijn al tientallen gemeenten al warm gemaakt voor het product.”
Hoe ben je in deze rol beland?
Pieter: “Voor ik deze zomer bij Wolters Kluwer aan de slag ging, werkte ik zes jaar bij Ambassify, een Belgisch softwarebedrijf dat interne medewerkers centraal stelt, zodat zij als ambassadeur voor hun werkgever naar buiten kunnen treden. Een heel andere omgeving, maar ook dat product heb ik vanaf nul helpen opstarten. Daar heb ik alle aspecten van het opstarten leren kennen: sales, marketing, cold calling …
De rode draad doorheen mijn carrière is de combinatie van verkoop en marketing/communicatie. Je kan beide activiteiten niet los van elkaar zien, en elk bedrijf dat sales en marketing/communicatie goed op elkaar afstemt, plukt hier sowieso de vruchten van. Dus: zodra we een gemeente echt hebben kunnen helpen met Schulinck Omgevingsrecht, zullen we met plezier hierover vertellen, om anderen te inspireren.
Contact met de klanten op alle mogelijke manieren, daar put ik energie uit! Dat valt in deze Corona-tijden wel wat tegen: ik mis het face-to-face contact, maar dat komt wel terug. En intussen kunnen we toch al mooie bruggen bouwen, heb ik gemerkt.”
Wat trekt je zo aan in Schulinck?
Pieter: “Ik vraag het me ook af (lacht). Ernstig nu: ik heb nog nooit gewerkt voor een onderneming met gemeenten als doelpubliek, en ook de inhoud van wat we aanbieden, is volledig nieuw voor me. En door de Corona-crisis heb ik niemand live kunnen zien in de rechtstreekse aanloop naar het contract. Maar de verhalen die mijn collega’s me vertelden, het enthousiasme van de gemeenten die reeds werden bezocht, en het succes van dit aanbod in Nederland gaven me een zekerheid die ik nooit tevoren had gekend in mijn carrière: deze kans moet je grijpen! En hoe langer ik hier werk, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik de juiste beslissing heb genomen.
Ik werk hier ook voor het eerst in een grote onderneming, en dat is best wel wennen. Je voelt je wel gesterkt door de slagkracht en ervaring van deze grote groep, maar hoe zou dat zijn met die logge processen en onpersoonlijke aanpak waar men je bij grote bedrijven altijd voor waarschuwt? Dat valt in de Schulinck-afdeling in elk geval enorm mee: ons relatief kleine team kan erg vlot op veranderingen inspelen, wat ook nodig is bij de opstart van een nieuw product in een nieuwe markt. We voelen ons als dat kleine, wendbare schip naast het moederschip: klaar om elke richting uit te gaan waar nodig, maar toch steeds vertrekkend vanuit die veilige thuisbasis.”
Schulinck had in Nederland al een volwaardig salesteam, maar toch rekenen ze op jou als Belgische ambassadeur voor Omgevingsrecht. Zijn Belgen betere verkopers?
Pieter: “Wat denk je zelf (lacht)? Natuurlijk helpt het als je een Vlaamse medewerker alles kan laten uitleggen, al was het maar omdat je als onderneming toont dat je deze markt belangrijk genoeg vindt om er een plaatselijk team voor uit te bouwen. En het is geweten dat niet elke Belgische klant is opgezet met de directe stijl van Nederlanders. Zij durven collega’s sneller wijzen op hun fouten, maar dat houdt geen oordeel in over jou als collega, het is enkel functioneel gericht, om tot een beter resultaat te komen. Maar dat wordt in België niet altijd zo ervaren.
Toch ben ik ervan overtuigd dat ook ik het af en toe erg Nederlands ga aanpakken. Je moet elkaar met respect bejegenen en de nodige ruimte laten, maar af en toe heeft zo’n directe aanpak ook wel voordelen. Als de klant geen interesse of budget heeft, weet je dat beter meteen, zodat je beide partijen de tijd en moeite van opvolgmeetings kan besparen. Al acht ik de kans op een gebrek aan interesse met dit aanbod erg laag in.”
Wat zijn de volgende stappen?
Pieter: “We gaan actief op zoek naar een aantal gemeenten die als pilootgemeente willen instappen. Dat betekent uiteraard dat ze een stevige korting zullen genieten als vroege vogels. Maar het betekent ook dat ze mee vorm kunnen geven aan hoe Schulinck Omgevingsrecht er uiteindelijk zal uitzien. De enige voorwaarde is wel dat we uitgebreide feedback van hen ontvangen over wat ze waarderen, wat minder en wat ze nog missen. Op basis van hun feedback kunnen we ons platform immers nog beter maken, en dat zal in eerste instantie hun specifieke omgeving ten goede komen. ”
Het wordt een drukke periode voor jou. Wat doe je om je te ontspannen?
Pieter: “Met twee kinderen en een derde op komst mag je me stilaan een full-time papa noemen. Toch probeer ik nog zo veel mogelijk tijd vrij te maken voor actief sporten. Daar put ik namelijk het meest energie uit: in het weekend geregeld fietstochtjes van 80 à 100 kilometer of meer, en in de week trek ik ‘s avonds mijn loopschoenen aan. Ik voel me pas goed als ik geregeld kan sporten, tussen de papflessen en de patatjes door.”
Meer weten?
Bekijk deze pagina om het hele team te leren kennen, en met hen in contact te komen.
Volg onze bedrijfscompanypage op LinkedIn voor meer informatie
Als eerste op de hoogte? We geven extra duiding en informatie bij actuele topics uit het Omgevingsrecht voor gemeenten op onze LinkedIn pagina Wolters Kluwer Belgium Local.