De taskforce Wonen-Ruimte was het onderwerp van een schriftelijke vraag aan het Vlaams Parlement op 20 januari 2025 (Vr. en Antw. Vl.Parl., Vr. nr. 193, 20 januari 2025 (M. SCHAUVLIEGE, antw. M. DEPRAETERE).
Deze taskforce in Vlaanderen heeft als doel:
- het realiseren van een concrete versnelling van woningbouwprojecten
- het in kaart brengen van slapende en onbenutte bouwpotenties
- het wegwerken van drempels voor de versnelde activering van die bouwpotenties
- het in staat stellen van woonactoren om de beoogde uitbreiding van het woonaanbod te realiseren
De vragen aan en de antwoorden van de Viceminister-President en de Vlaams minister van Wonen luiden als volgt:
Wat is de samenstelling van de taskforce?
De taskforce bestaat uit een kerngroep, de taskforce zelf en één of meerdere werkgroepen.
- De kerngroep bereidt de vergaderingen en beslissingen voor. Het omvat de kabinetten van de ministers bevoegd voor Wonen en Omgeving, het departement Omgeving, het agentschap Wonen in Vlaanderen, lokale besturen (VVSG) en 2 nog aan te stellen externe
- De taskforce bepaalt de grote lijnen voor de deelopdrachten, beslist over de op te starten werkgroepen, monitort de voortgang en zorgt voor het eindverslag met voorgestelde acties voor de Vlaamse Regering. Het bestaat uit de kerngroep, aangevuld met belangrijke partners zoals vice-kabinetten, de architecten- en bouwsector, vastgoedontwikkeling en de sociale huisvestingssector.
- De werkgroepen binnen de taskforce Wonen-Ruimte zijn verantwoordelijk voor de voorbereiding, bespreking en uitwerking van specifieke deelopdrachten. Wanneer dit nuttig is voor de werking van de werkgroep, worden ook de VVP, Vlinter, het middenveld, entiteiten binnen de beleidsvelden Wonen en Omgeving, en andere vertegenwoordigers van de architecten- en bouwsector, de sector van de vastgoedontwikkeling en de sociale huisvestingssector geconsulteerd.
De ministers van Wonen en Omgeving kunnen de samenstelling van de taskforce wijzigen indien nodig.
Wat is de opdracht van de taskforce?
Om structurele en continue aangroei van duurzaam en betaalbaar woonaanbod op goed gelegen locaties te ondersteunen en te monitoren. Daarbij wordt rekening gehouden met het vrijwaren van voldoende ruimte voor natuur, landbouw, groen en water. De taskforce levert zo een substantiële bijdrage aan de bouwshift.
Dit omvat 4 deelopdrachten:
- het in kaart brengen van bouwpotenties
- het opstellen van monitoringsmethoden
- het detecteren en inventariseren van drempels
- het bevorderen van de realisatie van duurzaam en betaalbaar woonaanbod.
De focus ligt zowel op het realiseren van bijkomende woningen op goed gelegen locaties met openbaar vervoer en voorzieningen in de buurt, als op het verruimen van het aandeel betaalbaar en sociaal woonaanbod.
Wat is de start en duur van de taskforce?
De minister hoopt op de korte termijn de taskforce op te starten. Daarna zal de taskforce gedurende 2 jaar werken
aan de verschillende deelopdrachten.
- Werkjaar 1: de focus ligt op de producten van de deelopdrachten, af te ronden tegen begin 2026
- Werkjaar 2: de taskforce zal een jaar lang de concrete realisaties monitoren en waar nodig de aanpak bijsturen.
Na het afronden van het traject worden deze taken opgenomen in het reguliere takenpakket van de 2 bevoegde administraties.