Regelgeving voor Pop-up bars in agrarisch gebied: Wat u moet weten
25 juni 2024 Omgevingsrecht, Omgevingsvergunning
Bent u op de hoogte van de wettelijke vereisten voor het plaatsen van pop-up bars in agrarisch gebied? Onze infographic biedt een helder overzicht van de regelgeving, inclusief vergunningsvereisten en uitzonderingen. Ontdek wat wel en niet is toegestaan en zorg ervoor dat u aan alle voorschriften voldoet.
Klik hier om de infographic te downloaden en direct toegang te krijgen tot waardevolle informatie!

Tekst uit Infographic:
Schulinck Omgevingsrecht
Pop-up bars in agrarisch gebied
Het plaatsen van een pop-up bar is vergunningsplichtig (artikel 4.2.1, 1° a) VCRO). Ook al is de plaatsing ervan tijdelijk of zijn de constructies verplaatsbaar.
In de gewestplanbestemming agrarisch gebied zijn alleen toelaatbaar (artikel 11.4.1 Inrichtingsbesluit) :
- landbouw in de ruime zin
- para-agrarische bedrijven
- exploitantenwoning en verblijfsgelegenheid
Een pop-up bar is hier dus niet toelaatbaar (vb. RvS 16 maart 2007, nr. 169.044)
Op voorwaarde dat de reeds aanwezige constructies hoofdzakelijk vergund zijn, beschouwt artikel 4.4.1 §3 lid 1 VCRO vrijgestelde handelingen niet strijdig met de voorschriften van het gewestplan.
Een vrijgestelde handeling kan dus in agrarisch gebied. Zo zijn tijdelijke pop-up bars mogelijk onder deze voorwaarden (artikel 7.2 Vrijstellingsbesluit):
- de handeling duurt maximaal 4 periodes van 30 aaneengesloten dagen per kalenderjaar
- de plaatsing gebeurt niet in een ruimtelijk kwetsbare gebied, met uitzondering van parkgebied
- de constructies brengen de verwezenlijking van de algemene bestemming van het gebied niet in het gedrang
- er is geen ontbossing, wijziging van vegetatie of kleine landschapselementen, aanmerkelijke reliëfwijziging of wijziging van waterlichamen
De vergunningsplicht blijft gelden wanneer de pop-up bar niet voldoet aan de vrijstellingsvoorwaarden. Omdat een pop-bar niet verenigbaar is met agrarisch gebied is het in principe niet vergunbaar.
Een uitzondering hierop zijn handelingen gericht op sociaal-cultureel en recreatief medegebruik. Deze handelingen zijn alleen vergunbaar wanneer voldaan aan de tweeledige toets uit artikel 4.4.4 VCRO.
- een beperkte ruimtelijke impact
- de verwezenlijking van de algemene bestemming van het gebied komt niet in het gedrang
Zanzibar-rechtspraak
In 2 arresten oordeelde de Raad van State dat een pop-up bar bovenstaande afwijking sociaal-cultureel en recreatief medegebruik niet kon toepassen (RvS 27 juli 2022, nr. 254.297 en RvS 12 augustus 2022, nr. 254.324). Volgens de Raad voldeed de pop-up bar niet aan de tweeledige toets. De uitbater zou dus niet aantonen dat de pop-up bar een beperkte ruimtelijke impact had (1) en de verwezenlijking van de algemene bestemming van het agrarisch gebied niet in het gedrang zou brengen (2).