Richtlijnen voor Wijzigingsverzoeken en Openbaar Onderzoek

29 januari 2024 Omgevingsrecht, Omgevingsvergunning

Ontdek de cruciale aspecten van wijzigingsverzoeken en openbaar onderzoek in ons nieuwste Schulinck-infographic over omgevingsrecht. Deze bondige visualisatie biedt:

  • Inzichten in 3 belangrijke procedures.
  • Belangrijke aandachtspunten voor elke procedure.
  • Richtlijnen voor het succesvol navigeren door wijzigingsverzoeken.

Bekijk de infographic nu voor een helder overzicht. Uw feedback is altijd welkom!

Klik op deze link voor de PDF versie van de infographic Het wijzigingsverzoek en het openbaar onderzoek.

Infographic afbeelding van 'Richtlijnen voor Wijzigingsverzoeken en Openbaar Onderzoek'

Tekst uit Infographic:

Schulinck Omgevingsrecht

Het wijzigingsverzoek en het openbaar onderzoek

Het wijzigingsverzoek is een populair instrument. Vroeger moesten aanvragers vaak opnieuw beginnen als een aanvraag niet aanvaardbaar was. Sinds het Omgevingsvergunningsdecreet kunt u de aanvraag wijzigen na het openbaar onderzoek. Wel moet u in sommige gevallen een nieuw openbaar onderzoek organiseren. De tekst over het wijzigingsverzoek verschilt bovendien (subtiel) per procedure. Hieronder vindt u een overzicht.

3 wijzigingsverzoeken voor 3 procedures

1. Gewone vergunningsprocedure (art. 30, lid 3 OVD)

Wijzigingen zijn toegestaan.

Het wijzigingsverzoek moet wel toelaten om te beoordelen of wijziging afbreuk doet aan bescherming van:

  • Mens
  • Milieu
  • Goede ruimtelijke ordening

Nieuw openbaar onderzoek is nodig als wijziging:

  • Niet tegemoet komt aan:
  • Kennelijk de rechten van derden schendt

2. Vereenvoudigde vergunningsprocedure (art. 45 OVD)

Wijzigingen zijn enkel toegestaan als:

A) Ze geen afbreuk doen aan bescherming van: mens, milieu en goede ruimtelijke ordening

B) Geen nieuw openbaar onderzoek nodig is

De vereenvoudigde procedure gaat uit zijn aard nooit gepaard met een openbaar onderzoek. Als een openbaar onderzoek nodig blijkt te zijn wordt de procedure automatisch stopgezet (artikel 84 lid 2 OVB). Een wijzigingsverzoek in de vereenvoudigde procedure kan dus nooit een openbaar onderzoek met zich meebrengen. Is dat wel zo, dan is het wijzigingsverzoek niet aanvaardbaar.

3. Administratieve beroepsprocedure (art. 64 OVD)

Wijzigingen zijn toegestaan.

Een nieuw openbaar onderzoek is nodig als de wijziging:

Afbreuk doet aan bescherming van: mens, milieu en goede ruimtelijke ordening

Niet tegemoet komt aan: adviezen en bezwaarschriften uit openbaar onderzoek

Kennelijk rechten van derden schendt

Anders dan in eerste administratieve aanleg in de gewone vergunningsprocedure (punt 1) is formeel gezien het openbaar onderzoek afhankelijk van 3 voorwaarden.

De rechten van derden

Met rechten van derden bedoelt de decreetgever

Niet: burgerlijke rechten (RvVb 2 februari 2023, nr. A-2223-0502)

Wel: inspraakrechten

Denk aan een:

  • Essentiële wijziging die plannen grondig wijzigt, bv. een kantoorgebouw schrappen.
    > Grondige wijzigingen zouden anders het eerste openbaar onderzoek uithollen
  • Extra informatie die cruciaal is voor correcte beoordeling aanvraag:
    bv. een (nieuwe) mobiliteitsstudie

Schulinck Omgevingsrecht